PAS 13: Pochopení předpisů o bezpečnostních bariérách
Pochopení PAS 13: Kodex postupů pro bezpečnostní bariéry
Co je PAS 13?
PAS znamená veřejně dostupné specifikace.
PAS 13 je celosvětový kodex postupů pro instalaci a testování bezpečnostních bariér. Poskytuje návod na osvědčené postupy pro správnou instalaci bezpečnostních bariér v celém objektu. To zahrnuje pokyny o tom, jak nejlépe uspořádat bariérové systémy s důrazem na segregaci chodců, řízení dopravy a účinnou ochranu strojů a budov.
Kromě toho PAS 13 poskytuje návod na nejefektivnější způsob testování bezpečnostních bariér, aby se zajistilo, že jsou v souladu a správně ohodnoceny.
Kdo vytvořil směrnice pro bezpečnostní zábrany?
Dokument PAS 13 vytvořil British Standards Institute (BSI). Byl navržen s pomocí odborné řídící skupiny, která zahrnovala Health and Safety Executive a skupinu předních značek z různých odvětví a sektorů. Byl vytvořen se záměrem vytvořit soubor pokynů pro správnou instalaci bezpečnostních bariér, které by se poté mohly stát průmyslovým standardem.
PAS 13 také nabízí pokyny pro správný způsob testování bezpečnostních bariér, aby se zajistilo, že mohou poskytnout příslušnou ochranu potřebnou na místě.
A-SAFE byla technickým autorem PAS 13 a dokument i sponzorovala.
Kdo jsou BSI?
BSI je prvním národním normalizačním orgánem na světě. Byli jmenováni vládou Spojeného království a jsou držiteli Královské charty k vytvoření celosvětově uznávaných norem, které povzbuzují lidi a organizace, aby fungovaly efektivněji.
Kdo byl součástí odborné řídící skupiny PAS 13?
BSI spolupracovala s řadou blue-chip společností z různých sektorů po celém světě na vývoji kodexu postupů PAS 13. Mezi partnery patřili:
- Jaguar / Land Rover
- DHL
- TÜV Nord
- Nestlé
- MARS
- RIBA Enterprises
Řídící skupina byla schopna identifikovat relevantní potřeby pro průmyslová odvětví včetně výroby, distribuce a zpracování potravin a nápojů.
Kdo je TÜV Nord?
TÜV Nord je jedním z předních světových certifikačních a inspekčních orgánů. Jejich působnost pokrývá široké spektrum odvětví a technologií, v nichž poskytují nezávislé odborné inspekce. Ve vztahu k PAS 13 byl TÜV Nord jedním z členů řídící skupiny a zároveň poskytoval akreditaci pro bezpečnostní zábrany vyhovující PAS 13.
Jak mohu koupit PAS 13?
Doklad PAS 13 lze zakoupit na webové stránce BSI nebo si jej můžete zakoupit s exkluzivní slevou na webové stránce A-SAFE.
Předpisy bezpečnostní bariéry: PAS 13, Řízení provozu a snižování nehodovosti
Úkolem PAS 13 bylo pokrýt dvě specifické oblasti použití bezpečnostních bariér. První byla správná konfigurace a instalace bezpečnostních zábran, která uvažovala o použití bezpečnostních zábran při řízení dopravy a ochraně chodců.
Křižovatky
V rušných zařízeních mohou být místa přechodu ohnisky nehod. PAS 13 poskytuje podrobné informace o tom, jak nejlépe nakonfigurovat přechody, aby se minimalizovalo riziko nehod, prostřednictvím kombinace řízení dopravního toku a segregace chodců. Záměrem je povzbudit chodce i řidiče, aby se zastavili před přiblížením se k průchodu a zvážili možná rizika.
PAS 13 nastiňuje způsoby, jak zlepšit bezpečnost na průchodech pomocí:
- Horní stezky, kde je to možné
- Konfigurace Crossgate
- Odsunuté dveře, aby se zpomalily chodci, kteří vstupují a přecházejí přes zařízení
- Použití tahacích vrat ke zpomalení chodců
- Aplikace přechodových vrat, která nebrání evakuaci během nouze
Řízení dopravy
V rámci své působnosti PAS 13 řeší způsoby, jak efektivně řídit dopravu přes rušné továrny a sklady. Kodex postupů podrobně popisuje způsoby, jak minimalizovat rizika spojená s vozidly na místě, která zahrnují:
- Plánování tras pro vozidla a chodce ve vzájemné spojitosti
- Segregace chodců
- Práce v rámci stejnosměrných systémů
- Používání systémů nálevek k odtažení vozidel od zranitelných oblastí lokality
Kromě toho PAS 13 zajišťuje, že vozidla jezdí
- Jsou vhodné na šířku pro vozidla
- Vyhněte se svahům a ostrým slepým zatáčkám
- Jsou řádně označeny
- Jsou bez překážek a dobře udržovány
Zábradlí
Aby se zajistila správná podpora chodců při navigaci v rušném zařízení, PAS 13 nastiňuje praktické použití účinných zábradlí. Správné používání zábradlí a balustrád může způsobit rozdíl mezi tím, zda bude vaše pracovní síla v bezpečí, nebo ne. Přehled PAS 13:
- Výhody vyššího otočného bodu, aby se zabránilo pádu lidí přes bok
- Optimální pevnost bariéry pro chodce (na podporu dvou dospělých naklánějících se)
- Výhoda hladkých povrchových ploch a bez ostrých hran ke snížení zranění
Výška bezpečnostní bariéry
PAS 13 nastiňuje důležitost zajištění toho, aby výška bariér odpovídala nárazovým zónám a typům vozidel v provozu. Aby byly bariéry zcela účinné, musí poskytovat ochranu v přiměřené výši. Toto zahrnuje:
- Berouce v úvahu výšku zón nárazu vozidla
- Zabezpečení bariér se testuje na simulace reálného života
- Pro ochranu před vidlicemi vozidla musí být nainstalována účinná ochrana země
- Klíčová infrastruktura a strojní zařízení by měly mít přiměřenou ochranu
Čáry vidění
Instalace bezpečnostních bariér a sloupků je účinným způsobem, jak zabránit nežádoucím dopadům na stroje, infrastrukturu a pracovníky, musíte však zvážit zorné pole, abyste zajistili správné dodržování těchto opatření. PAS 13 se zabývá potřebou zvážit zorné linie pro chodce i pro ty, kteří řídí vozidla na místě, což zahrnuje:
- Začlenění zorných linií do plánování bezpečnostních systémů
- Vzhledem k POV řidičů a chodců
- Vytváření jasných vizuálních podnětů pro řidiče kloubových vozidel
Segregace chodců
PAS 13 nastiňuje důležitost používání bezpečnostních bariér pro efektivní oddělení chodců od tras vozidel. Kodex postupů uvádí, že bezpečnostní bariéry jsou potřebné mezi chodníky a trasami pro vozidla, pokud jsou blíže než 1 metr a nejsou odděleny zvýšeným obrubníkem. Zábrany pro chodce nejsou potřebné v oblastech, kde se provozují ruční vozidla, jako jsou například paletové vozíky.
Kodex postupů také řeší:
- Plánování pěších tras kolem linií touhy tam, kde je to možné
- Vhodná šířka pro stezky
- Zohlednění zóny průhybu bariéry na ochranu chodců
- Použití zvýšených obrubníků, aby se zabránilo vybočení vozidel
- Bezpečné zóny pro přizpůsobení vidění mezi oblastmi s různou úrovní osvětlení
- Použití správného označení a barevného ohraničení
- Odsazení dveří od přechodů a používání vrat ke zpomalení chodců
Budovy a vybavení
Kromě ochrany pracovní síly je důležité chránit cenná zařízení a konstrukce na místě. Od stěn, zárubní a sloupů až po stroje a elektrická zařízení, v továrně nebo skladu je mnoho zranitelných míst. Je důležité včas identifikovat tato rizika. PAS 13 poskytuje pokyny pro účinnou ochranu. Poskytuje rady týkající se:
- Ochrana konstrukcí na úrovni terénu před vidlicemi vozidla
- Použití dobře viditelných sloupků a bariér pro ochranu
- Používání směrovek a podlahových značek k vytváření vizuálních podnětů
- Využívání vstupů navržených nálevkou k nasměrování vozidel pryč od zranitelných struktur
- Změkčení slepých rohů na trasách vozidel
- Umožnění prostoru pro zóny ohybu bariéry
Standardní barevné ohraničení
Aby byly bezpečnostní systémy účinné, musí být jasně viditelné. První funkcí bariéry je vidět ji v rušném nebo přeplněném zařízení. Viditelnosti bezpečnostních bariér a sloupků lze dosáhnout přelakováním nebo použitím systémů s jednobarevným designem. PAS 13 nastiňuje nejlepší způsob využití celosvětově uznávaného standardního ohraničení barev, včetně:
- Žlutá a černá znamená opatrnost
- Červená a bílá pro označení varování
- Zelená označuje bezpečné zóny pro chodce a východy
Bez ohledu na důvod nákupu bezpečnostních bariér, od segregace chodců až po efektivní řízení dopravy, můžeme vám pomoci. Máme také celou řadu dalších bezpečnostních produktů, které zajišťují správnou ochranu personálu a strojů na místě.
Pokyny pro testování bezpečnostní bariéry: Standardizace hodnocení nárazu
Kromě napomáhání bezpečnosti staveniště aplikací bezpečnostních bariér byl PAS 13 vytvořen se záměrem standardizovat testování bezpečnostních bariér. To mělo zajistit, že všechny překážky, které tvrdí, že jsou v souladu s PAS 13, splňují pravidla účinného testování uvedená v kodexu postupů.
Proč je důležité standardizovat testování?
PAS 13 byl navržen tak, aby přinesl větší konzistentnost do testování bezpečnostních bariér. Standardizací prvků testovacího procesu si zákazníci mohou být jisti, že bariéry vyhovující PAS 13 odolají silám uvedeným v jejich hodnocení nárazu.
Co je hodnocení dopadu?
Hodnoty nárazu jsou čísla specifikovaná výrobci, která ukazují sílu, kterou bariéra dokáže vydržet při nárazu. Často se měří v joulech a jsou výsledkem vynásobení hmotnosti vozidla jeho rychlostí, přičemž se zohledňuje úhel nárazu.
Tato hodnocení umožňují zákazníkům pochopit, jakou sílu může bariéra odolat. Pokud údaje použité k zachycení těchto hodnocení nejsou v souladu s PAS 13, může být obtížné zjistit, zda jsou informace skutečně přesné. To by mohlo ohrozit stroje a infrastrukturu, v horším případě to znamená, že lidé nejsou účinně chráněni před nárazy vozidel.
Mohu důvěřovat tvrzením překážek, které nejsou v souladu s PAS 13?
Každý výrobce bude mít jiné specifikace a tvrzení o tom, co jejich bariéra vydrží, ale je důležité si uvědomit, jak byly tyto údaje zachyceny.
Zábrany vyhovující PAS 13 musí uvádět hodnocení nárazu, které zahrnuje 5 % bezpečnostní faktor. To znamená, že hodnota nárazu uvedená dodavatelem je o 5 % nižší než síla, na kterou byl testován. Tato volnost zaručuje, že bariéra je více než schopna odolat uvedené nárazové síle.
Někteří výrobci nabízejí hodnocení nárazu, které odráží sílu použitou ke zničení bariéry během testování. Zatímco hodnocení nárazu může být vyšší než u produktu kompatibilního s PAS 13, je pravděpodobné, že zábrana při nárazu touto silou selže, čímž se stane zbytečnou a ohrozí lidi nebo předměty za zábranou.
Jaké další faktory mohou ovlivnit hodnocení dopadu dodavatele bariéry?
Existuje mnoho faktorů, které mohou ovlivnit hodnocení vlivu bariéry. Pokud vozidlo jede rychleji, než je doporučená povolená rychlost, nebo nese-li větší než specifikovanou hmotnost nákladu, svodidla mohou při nárazu selhat. Proto je standardizace procesu testování klíčová. Zajišťuje, aby pracoviště mohla efektivně dodržovat pokyny, aby se minimalizovala rizika v případě kolize.
Dalším faktorem, který může ovlivnit úspěšnost bezpečnostní bariéry, je správná výška bariéry. Někteří výrobci mohou navrhnout, že nízkoúrovňové bariéry mohou zastavit vozidla na místě bez specifikace jejich výšky. V některých případech, pokud je bariéra příliš nízká, vozidlo jedoucí dostatečně rychle může přejet přes bariéru, místo aby bylo zastaveno.
Testování bezpečnostních bariér podle norem PAS 13
Aby se zajistilo, že bezpečnostní bariéry budou vyhovovat, testy musí použít:
Správné vybavení
Pokud testujete bezpečnostní zábrany, je důležité zajistit, abyste měli správné vybavení. PAS 13 popisuje specifické vybavení potřebné k provedení vyhovujících testů bezpečnostní bariéry. Ty obsahují:
- Minimálně 2 bariéry pro každý test
- Upevňovací systém pro ukotvení bariéry k zemi
- Materiál pro značení čar pro testovací a vychylovací oblasti
- Vysokorychlostní kamera
- Standardní kamera pro vizuální kontrolu
Vyhovující vozidla
Pokud testujete bezpečnostní bariéry, abyste se ujistili, že vydrží uvedenou hmotnost a rychlost vozidla, nejlépe je zajistit, aby vaše testovací oblast vyhovovala.
Testovací oblasti musí zahrnovat celou řadu specifikací včetně:
- Robustní sáně s koly bez odporu
- Žádné překážky mezi saněmi a svodidly
- Pevná rampová konstrukce s nakloněnou rovinou
- Paralelní rampové kolejnice nebo kolejnice pro vedení saní
- Naviják na vytažení saní do požadované výšky
- Snímač rychlosti sestávající ze dvou rohoží nebo laserů pro měření rychlosti vozidla při nárazu
Správně připravené dopadové plochy
Abyste dosáhli co nejpřesnějších výsledků, je důležité správně nastavit oblast dopadu. Nastavení zahrnuje:
- Příprava nárazníku nebo úderníku vysokozdvižného vozíku
- Připevnění saní k navijáku a montáž příslušných závaží
- Saně musí být vedeny kolejničkami, aby se předešlo poškrábání nebo odklonění
- Použití měřiče rychlosti k ověření rychlosti vozidla
- Vysokorychlostní kamera pro zachycení testu pro další analýzu
- Testovací bariéra musí být bezpečná a musí obsahovat vyznačené čáry pro měření průhybu
Postupy, které je třeba dodržovat
Když je vozidlo a vybavení nastaveno podle směrnic, je důležité dodržovat správné postupy.
Na tyto komponenty bariéry se musí použít celý zkušební postup:
- Závěrečný příspěvek
- Železniční centrum
- Střední příspěvek
Při testování:
- Testování sloupků se musí provádět ve výšce 200-500 mm
- Každý kompetentní musí být testován dvakrát s novými překážkami pro každý nový test
- Testujte bariéru při nejvyšších a nejnižších teplotách, při kterých by se dala použít
- Umístěte testovací oblast do karantény, aby byli chodci v bezpečí
- Hodnoty nárazu musí používat bezpečnostní faktor o 5 % – nižší než energie zaznamenaná při testování
- Výsledky zaznamenejte do protokolu o testu
Jak vypadá úplný test?
Když bude vaše vozidlo a vybavení připraveno a budou dodržovány správné postupy, jste připraveni provést nárazový test. Níže uvedené video ukazuje, jak by měl správný test vypadat.
Zaznamenávání a hlášení výsledků
Údaje, které je třeba shromáždit během testu, se pak musí shrnout do standardizované zprávy. Zpráva obsahuje podrobnosti o následujících informacích:
- Testovací metoda
- Popis bariéry
- Tempo prostředí a vlhkost
- Použitá hmota a úderník
- Aplikuje se kinetická energie
Údaje zaznamenané během nárazové zkoušky zahrnují:
- Zda prošla bariéra nebo sloupek, nebo zda test neprošel
- Deformace bariéry při nárazu
- Síla působící na upevňovací prvky
- Jakékoliv poškození zábrany nebo sloupku
Příklady testovacích dokumentů lze nalézt v Kodexu postupů PAS 13.
Úspěšné nebo neúspěšné absolvování testu
Existují čtyři kritéria, podle kterých může bariéra projít nebo selhat v nárazové zkoušce:
- Pokud bariéra nezastaví testované vozidlo nebo úderník
- Pokud útočník nebo vozidlo překročí testovací bariéru
- Pokud je bariéra strukturálně nefunkční a poškozená nad rámec výkonu
- Pokud upevňovací prvky selžou vytažením z podlahy (pravděpodobně proto, že testovaná síla je vyšší než jmenovitá síla výrobce)
Zábrany A-SAFE již splňují přísné normy uvedené v pokynech k testování PAS 13, proto nás kontaktujte a zjistěte, jak vám mohou pomoci chránit vaše zařízení před nechtěnými kolizemi vozidel.
PAS 13: Shrnutí
V A-SAFE jsme odhodláni zlepšovat standardy bezpečnosti na pracovištích po celém světě. Proto jsme pomohli prosadit kodex postupů PAS 13 – abychom zajistili, že ti, kteří investují do bezpečnostních bariér, budou mít jistotu ve svém výběru.
Pokud byste si chtěli koupit PAS 13, můžete si jej koupit na stránce BSI nebo si jej koupit s exkluzivní slevou od A-SAFE na naší stránce.
ZpětA-SAFE je světovým lídrem ve výrobě bezpečnostních zábran
Kontaktujte nás a pomůžeme Vám zajistit bezpečný provoz, bezpečné vykonávání práce, ochranu zařízení, bezpečnost zaměstnanců či Vašeho majetku.